Dinoxin toiminnallinen voima- ja kyykkyteline
Myyrmäen salin uutuuksia
13.1.2017
painonhallinta, kuntosali, personal trainer
Kuntosaliharjoittelu on tehokkain keino pysyvään painonhallintaan
7.3.2017
ravintovalmennus

David Fitness Club

KYSYMYS: Miksi kuituja pitäisi syödä?

Saamme usein kuulla, että meidän pitäisi syödä enemmän kuituja, koska ne ovat terveellisiä. Harva kuitenkaan tietää miksi.

Suolistossamme asuu bakteereja, jotka käyttävät ravinnokseen ensisijaisesti ruoasta saatavia kuituja. Jos ruokavaliomme ei sisällä riittävästi kuituja, bakteerit villiintyvät ja alkavat syödä suolistomme seinämiä aiheuttaen mm. tulehduksellisia ja kroonisia suolistosairauksia, jotka ovatkin lisääntyneet Suomessa viime vuosikymmeninä runsaasti. Suolistoperäiset oireet ja sairaudet johtavat helposti myös muualla kehossa ilmeneviin autoimmuunisairauksiin, joiden syytä ja oikeaa hoitoa on vaikea jälkikäteen selvittää.

Riittävä kuidunsaanti auttaa myös painonhallinnassa pitämällä meidät pidempään kylläisenä ja tasaamalla verensokeria. Aikuinen tarvitsee keskimäärin vähintään n. 30 g kuitua päivässä. Päivä kannattaa aloittaa reilun kokoisella kaurapuuroannoksella. 2 dl hiutaleita kattaa jo kolmasosan päivän kuiduntarpeesta. Kun lisäät puuroon vielä marjoja, hedelmää tai vaikka pähkinöitä, saat vielä lisättyä kuidun määrää, vitamiineja ja makua.

VASTAUS: Kuituja pitäisi syödä runsaasti, jotta vähentäisimme suolistoperäisten sairauksien riskiä.

Terveellisin terveisin: Koulutettu ravintovalmentaja Juhana Tikkanen

P.S. Nämä ja muut terveellisen syömisen eväät ovat asiakkaidemme saatavissa David Fitness Clubilla.