painonhallinta, kuntosali, personal trainer
Kuntosaliharjoittelu on tehokkain keino pysyvään painonhallintaan
7.3.2017
Kuntosaliharjoittelulla voidaan alentaa kohonnutta verenpainetta ja verensokeria
20.4.2017

Kuntosaliharjoittelulla voidaan parantaa selkäkivut

Yksipuolisista työasennoista johtuviin selkä-, niska- ja hartiakipuihin saa vain harva apua lääkärin vastaanotolta, ja sekin vähäinen apu tulee pilleripurkissa. Näitä vaivoja ei paranneta kipulääkkeillä tai lihasrelaksanteilla, vaan hoitavalla liikunnalla kuntosalilla osaavan Personal Trainerin avulla.

Pureudutaan ongelman alkusyihin

Suurin osa kohtaamistamme selkäkipupotilaista kuuluu kategoriaan ”itseaiheutettu kipu”, niin ikävältä ja syyllistävältä kuin se kuulostaakin. Asiaa on kuitenkaan turha kaunistella, koska ihminen aiheuttaa itselleen yksipuolisilla työasennoilla, eli yleensä liialla istumisella tämän ongelman. Istumista ja tietokoneella työskentelyä ei voida vaatia lopettamaan, mutta sen tuomia rasitteita voidaan kompensoida osaavassa ohjauksessa helpostikin. Esittelen tässä yleisimmät syyt ja seuraukset selälle, sekä kiputilojen alkusyitä korjaavia toimenpiteitä, joita on sekä helppoa että mukavaa hoitaa kuntosalilla.

Istuminen heikentää pakaralihaksia ja kiristää lonkankoukistajia

Kun liikumme luonnossa ja ylipäätään kävelemme yhä vähemmän, pakara- ja reisilihaksemme heikentyvät ja suorastaan surkastuvat. Myös yksipuolisessa asennossa paikallaanolo (yleensä työssä joko istuminen tai sitten seisominen) myös lyhentää lihasten liikeratoja ja kiristää lihaksia. Tässä piileekin yleisin syy alaselän kipuihin; kun pakarat ovat heikot ja lonkankoukistajat ovat kireät, lantiomme kiertyy yläosastaan eteenpäin, vääntäen selän notkolle, jolloin asentomme muistuttaa Iines Ankkaa. Onkin hullunkurista, että joskus ihmiset välttävät liikuntaa tai lopettavat sen notkoselän ja alaselän kipujen vuoksi, kun oikea ratkaisu olisi lisätä oikeanlaista liikuntaa!

Korjausliikkeet alaselän kipuun

Oikeanlainen, terapeuttinen liikunta alaselän kipujen poistamiseen koostuu ensisijaisesti kehon lihastasapainoa korjaavasta vahvistamisesta, alavartalon mobilisoimisesta ja keskivartalon stabilisoimisesta. Tämä tarkoittaa pakaroiden, alaselän, etu- ja takareisien sekä vatsalihasten vahvistamista, sekä lonkankoukistajien, takareisien ja pakaroiden liikeratojen lisäämistä. Yksinkertaisemmin ilmaistuna: ”vahvistetaan heikkoja lihaksia ja venytetään kireitä”. Tämä auttaa väärään asentoon kiertyneen lonkan oikaisussa, jolloin selän notko ja lihasten kireytyminen ja kipeytyminen vähenee.

Erilaiset lantionnostot ja -työnnöt ovat pakaraliikkeiden kulmakivi

Yläselän, niskan ja olkapäiden ongelmat

Suurin osa ihmisten töistä ja arkipäivän askareista nykyisin vaatii asennon, missä kädet ovat suuntautuneet eteen ja jossa olkapäiden etuosat tekevät töitä ja olkavarret kiertyvät sisäänpäin. Toimistotyöntekijä, kampaaja, sähköasentaja, hammaslääkäri, autonkuljettaja, kirvesmies, kaupan työntekijät kassoilla sekä palvelutiskeillä ja niin edelleen. Ihmisen evoluutiomatka puussa kiipeilystä maanviljelykseen ei ollut vielä kovin paha, koska maataloustyössä työasennot ja kehon liikkeet olivat vielä monipuolisia; esim. siementen kylvö käsin vaatii olkavarren uloskiertoa, samoin kuin vaikkapa viikatteen käyttö.

Teollistuminen ja sen myötä kaupungistuminen on kuitenkin aiheuttanut meille tuki- ja liikuntaelinvaivoja, joita ei aiemmin ole juurikaan esiintynyt. Koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa emme ole istuneet niin paljon kuin nyt, ja se on merkittävää jo kansantaloudellisestikin. Istumme tietokoneiden ja älypuhelinten kanssa huonossa ryhdissä syöden kipulääkkeitä.

Korjausliikkeet yläselän, niskan, hartioiden ja olkapäiden kipuun

Kuntosaliharjoittelu jolla hoidetaan olkapäiden, niskan ja hartian ongelmia on oikeassa ohjauksessa samaa, mitä fysioterapeutti määräisi siinä missä lääkäri määräisi lääkkeitä tai puukkoa. Pähkinänkuoressa ongelmien korjaamiseen käytetään vastakkaisia liikkeitä, millä kivut ja asentoviat ovat alunperin aiheutettu. Kun asennot ja liikkeet ovat aiheuttaneet meille ongelmia, ne korjataan käyttäen asentoja ja liikkeitä. Laiskalle ihmiselle tämä on toki ikävää, koska näitä ”korjausliikkeitä” tehdessä saattaa tulla hiki.

”Facepull”, eli takaolkapääliike olkavarren uloskierrolla on erinomainen liike mm. kiertäjäkalvosimen vahvistamiseen

Mistä saan asiantuntevaa apua?

Jos kärsit ajoittaisista tai pitkään jatkuneista selän tai hartia-alueen ongelmista, tule meille David Fitness Clubille. Kokeneet Personal Trainerimme laativat sinulle harjoitusohjelman, joka ei pelkästään korjaa ongelmia, vaan tekee sinut myös muutenkin vahvaksi. Saat meillä opastuksen ja ymmärryksen näiden ongelmien alkusyihin ja itsehoitoon, jolloin pääset korjaamaan ongelmat, sen sijaan että pelkästään vaimentaisit oireita lääkkeillä.

Ota yhteyttä Juhanaan soittamalla 044 099 4499, niin sovitaan aika maksuttomaan tapaamiseen.