Kuntosaliharjoittelulla voidaan parantaa selkäkivut
2.4.2017
lautasmalli
Terveellisen ravitsemuksen 10 käskyä
19.9.2017

Liikunta alentaa kohonnutta verenpainetta ja verensokeria

Kuntosaliharjoittelulla voidaan alentaa kohonnutta verenpainetta ja verensokeria

Jos sinulla tai läheiselläsi on todettu kohonnut verenpaine tai kohonneet veren sokeriarvot, ei hätää: niihin on keksitty yksi ja sama resepti.

 

Liikkumattomuus sairastuttaa ihmisen

Verenpainetaudin ja kakkostyypin diabeteksen syntymiseen vaikuttavaa useampi yhteinen syytekijä. Merkittävin yksittäinen syy kummankin taustalla on liikunnan vähäisyys, tai sen suoranainen puute. Sairauksien syntymisen mekanismit ovat erilaiset, mutta alkusyy sama; ihminen on luotu liikkumaan, ja jos liike pysähtyy, ihminen sairastuu.

 

Vähäinen liikunta on ihmiselle stressitila

Ihmisen hermosto on suunniteltu toimimaan ympäristössä, jossa olemme jatkuvasti alttiina ympäristön vaaroille, luonnonvoimille ja pedoille, tai tilanteisiin jossa joudumme kilpailemaan resursseista. ”Survival mode” on ihmisen hermoston peruskytkentä, ja se tarkoittaa sitä, että jotta hermostomme toimisi luonnollisessa tilassaan, tarvitsemme elämäämme terveellisen annoksen painetta, jännitystä, pelkoa, kilpailua(joko itseämme tai muita vastaan), vauhdin hurmaa, voiman tunnetta, onnistumisen elämyksiä ja hallittuja riskejä. Jos emme pääse kokemaan elämässämme tunteiden koko skaalaa pelosta jännitykseen, iloon ja riemuun, hermostomme polkee vähintään osittaista tyhjäkäyntiä, emmekä ”elä täysillä”. Ilman edellämainittuja ärsykkeitä sympaattinen hermostomme pikkuhiljaa yliaktivoituu, koska se jää odottamaan ja odottamaan sitä jännityksen tai voimanponnistuksen aihetta, jota ei koskaan tulekaan. Stressittömyydestä kehittyy pikkuhiljaa stressitila, jossa elimistö käy ylikierroksilla kaikessa hiljaisuudessa. Kohonnut verenpaine on yksi tämän tilan oire.

Pikkuhiljaa yliaktivoituneen sympaattisen hermoston aiheuttamaan jännitykseen ja kohonneeseen verenpaineeseen on kuitenkin tehokas lääke: parasympaattisen hermoston aktivoiminen. Karhun kanssa painiminen on tähän erittäin tehokas apu, mutta reipas kuntosaliharjoittelu ajaa saman asian hieman turvallisemmin. Liikunta ja lihaskuntoharjoittelu on lukuisissa tutkimuksissa osoittanut vaimentavan yliaktiivista sympaattista hermostoa, stressiä ja verenpainetta.

 

Kakkostyypin diabetes

Lihassolumme ja energiavarastomme on suunniteltu samaan tapaan kuin hermostomme; kun ei ole hätää ja on ruokaa, varastot täytetään, jotta energian tarpeen hetkellä meillä on energiaa käytettävissämme. Mutta jos taas kerran susilaumat ja karhut välttelevät kohtaamistamme, eikä ruoankaan eteen tarvitse ponnistella, tilanne on kannaltamme kurja. Hiilihydraattivarantomme ovat täynnä, ja kun niitä ei ole välillä tyhjennetty, uutta tavaraa ei mahdukaan sisään. Toistetaan tämä: Kun solumme sokerivarannot ovat täynnä, ne eivät voi ottaa enempää vastaan. Tällöin syömämme hiilihydraatit menevät a) rasvasolujen täytteeksi ja b) jäävät verisuoniin tukkimaan niitä. Muutamia puhtaasti perinnöllisiä tapauksia lukuunottamatta kakkostyypin diabeteksen suurin aiheuttaja on yksinkertaisesti se, että ihminen ei ole tyhjentänyt solujensa hiilihydraattivarantoja tarpeeksi usein liikunnalla.

Tämä kirjoitus yleistää ja yksinkertaistaa asioita toki huomattavasti, mutta sekä kohonneessa verenpaineessa että kohonneessa verensokerissa taustasyy on sama: vähäisen liikunnan ja passiivisen elämäntavan vuoksi kehomme järjestelmät eivät resetoidu säännöllisesti, vaan menevät jumiin. Ihmiset käyttävät suuria summia omia ja yhteiskunnan resursseja sairauksien hoitoon sen sijaan, että he voisivat hoitaa terveyttään.

 

Ai niin, ja se resepti, mistä ihan alussa puhuttiin:

  • 15 min juoksumatto, crosstrainer tai soutulaite
  • 45 min kiertoharjoittelua tai suuria koko kehon liikkeitä hyödyntävää kuntosaliharjoittelua
  • toistetaan 2-4 kertaa viikossa loppuelämän ajan

 Jos yllämainitun reseptin nauttiminen maistuisi paremmalta kuin runsaat lääkkeet ja huonovointisuus, me David Fitness Clubilla osaamme auttaa sen annostelussa!

 

Lähteet:

Effect of 12 weeks of resistance exercise on post-exercise hypotension in stage 1 hypertensive individuals
Moraes MR, Bacurau RF, Simões HG, Campbell CS, Pudo MA, Wasinski F, Pesquero JB, Würtele M, Araujo RC.
J Hum Hypertens. 2012 Sep;26(9):533-9.
PMID:21734721

Exercise and type 2 diabetes
Colberg SR, Albright AL, Blissmer BJ, Braun B, Chasan-Taber L, Fernhall B, Regensteiner JG, Rubin RR, Sigal RJ; American College of Sports Medicine; American Diabetes Association.
Med Sci Sports Exerc. 2010 Dec;42(12):2282-303.
PMID:21084931